Právní novinky pro e-shopy pod stromeček

Blog | Autor: |

Pravděpodobně koncem letošního roku vejde v účinnost novela zákona o ochraně spotřebitele a s ní nás čekají změny i na poli e-shopů. Jaké to jsou a týkají se i vás? Pojďme se na to podívat!

 

Recenze

 

Uvádíte na svých stránkách recenze svého obchodu? Nově k nim nesmíte zapomenout napsat, že ověřujete (a také jak), zda se jedná o recenzi od vašeho reálného zákazníka, a nikoliv například od vašeho souseda, který vám jen chtěl oplatit laskavost.

 

Jak můžu recenze ověřovat? 

-    Zasláním linku k hodnocení konkrétnímu zákazníkovi a až po nákupu

-    Povolením hodnocení pouze přihlášeným zákazníkům

-    Pokud si vymyslíte jiný způsob, který bude transparentní a obhajitelný, můžete ho použít (zákon vám neukládá ověřovat jednou danou cestou, důležité je, aby to plnilo účel)

Nemáte na ověřování recenzí čas nebo kapacity? Nemusíte zoufat. Co ale musíte, je uvést, že Vaše recenze ověřené nejsou.

Zasahujete do svých recenzí?

Promazáváte své hodnocení a necháváte jen ta kladná? Pozor na to, novela takové chování vidí jako nekalou obchodní praktiku a dopouštíte se přestupku se všemi riziky, která s tím souvisí.

Stále samozřejmě můžete mazat recenze od zjevně nereálných zákazníků, spamy a podobně, tohle se týká jen skutečných hodnocení. Mějte ale na paměti pravidlo o transparentnosti a na webu uveďte, jak recenze třídíte.

 

Slevy

 

Až budete chystat příští výprodej nebo slevovou akci…

  • U zboží musíte uvést nejnižší cenu za posledních 30 dní a od ní slevu odečítat. Kdo by to chtěl obcházet a před akcí zboží cíleně zdražit, riskuje problémy (viz níže).
  • Pokud na výrobek poskytujete stále větší a větší slevu a nezdražili jste ho zpět, původní cenu před slevou uvádíte stále stejnou.

 

Na co se povinnost uvádět historii ceny nevztahuje:

 

  • Zboží podléhající rychlé zkáze (pečivo, ovoce, zelenina a jiné čerstvé výrobky…)
  • Služby a nehmotné produkty
  • Promo akce jako 1+1 zdarma, individuální slevové nabídky, věrnostní slevy…

 

Co mi hrozní při nedodržení?

 

  • Kromě naštvaného zákazníka a špatné recenze, (kterou byste neměli mazat, viz Recenze) má váš zákazník právo na odstoupení od kupní smlouvy do 90 dní a vrácení klidně již použitého zboží
  • Zabolet vás může i případná pokuta od ČOI až do výše 5 milionů korun

 

 

Informuj svého zákazníka aneb O čem byste na e-shopu měli informovat během nákupního procesu?

 

Některé body nejsou tak úplně novinka, platí už déle, ale novela je znovu připomíná, tak si to pojďme projít krok za krokem:

 

1.     Před vhozením zboží do košíku

 

  • Omezení dodání zboží – jací dopravci a kam dané zboží můžou doručit? V tom by měl mít zájemce jasno ještě než artikl skončí v košíku.
  • Způsoby platby – karta, dobírka, bitcoiny?
  • Individuální profilování cen – je cena, kterou u zboží zákazník vidí, výsledkem profilování? Měl by o tom vědět. A z pohledu GDPR byste k tomu měli mít i jeho souhlas, jinak má stejně jako u slev (viz výše) právo vám od kupní smlouvy odstoupit.

 

2.   Před potvrzením objednávky

 

Zákazník má v košíku vaše zboží a chystá se potvrdit objednávku. Co by se měl dozvědět teď a ne později?

  • Celková cena objednávky – na kolik ho to vyjde včetně dopravy a dalších případných poplatků
    • Tady připomínáme, že jediný, kdo si věci přihazuje do košíku, by měl být zákazník sám – automatické zaškrtávání položek jako pojištění zásilky nebo přihazování souvisejících produktů do košíku je jedno velké NE!
  • Kolik dělá dopravné samo o sobě – zákazníka nenutíme brát si k nákupu kalkulačku

Právní novinky pro e-shopy pod stromeček

Vložit příspěvek

Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.

Vložit nový příspěvek
(Váš email nebude nikde zveřejněn)

Zadejte email pro odběr novinek

Naše služby

Zobrazit vše

Nový Web s.r.o.

Vršovická 416/9

101 00 Praha 10

 

Facebook Nový Web s.r.o.Google plusTwitter

Infolinka

485 146 187

info@novy-web.cz  

Zákaznická podpora

485 146 747, 773 578 953

podpora@novy-web.cz

Pobočka Liberec

Nový Web s.r.o.

U Věže 149/8

460 01 Liberec 2