Chcete si ověřit, že Vaše webové stránky fungují a vracejí Vám investice, které jim věnujete? Zaměřme se společně na správné využití ukazatele ROI. A to z pohledu Vaší firmy a jejího působení v internetovém světě. Zjistěte, kterých forem internetového marketingu se vyvarovat a které naopak posílit!
Pojďme se hned podívat na příklad jednoho klienta z naší praxe:
Klient dodává produkt (včetně montáže)
Cíl: zajistit 10 ks poptávek na produkt, službu či produkt na míru Y
Produkt Y stojí 20.000 Kč a marže je 15%, úspěšnost mé nabídky (pokud znám telefon, email a jméno poptávajícího) je 40%.
Služba Y zaznamenala celkem 18 poptávek
Ze zkušeností klienta máme představu, kdy návštěvník webu pošle poptávku:
uživatel vytvoří poptávku až při třetí návštěvě (delší rozhodovací proces)
50 % z poptávek měřeno offline – telefonicky
Média a služby (první měsíc):
Služba | Kredit | Průměrná cena za klik | Výpočet úspěšnosti reklam | Počet kusů poptávek |
PPC kampaň Google, Sklik: | 5.000 Kč | 5Kč/klik | 1.000 kliků x 0,01 (1% úspěšnost) | 10 ks |
Kromě těchto možností je třeba počítat i s dalšími kanály, které přivádějí uživatele na Vaše stránky:
Služba | Způsob propagace | Efekt | Počet kusů objednávek |
Odkazy: | Článek - srovnání s konkurenčním výrobkem, umístění do oborových diskusí apod | v 1. měsíci | 2 ks |
Facebook: | 3 x umístění výrobku na Time line | 1% z 1.000 fanoušků | 1 ks |
Banner: | Umístění na hlavní stánce webu z 10.000 unikátních uživatelů/měsíc (330/den) | úspěšnost 0,05 % | 5 ks |
Nyní je třeba spočítat veškeré náklady:
Vytvoření kampaní v PPC systémech: | 4 hodiny |
Vytvoření odkazů v diskuzích: | 3 hodiny |
Práce se soc. sítí Facebook: | 15 minut |
Umístění banneru: | 15 minut |
Celkový čas: | 7 hodin 30 minut |
Nyní jsme schopni lehkým výpočtem zjistit nepřímé náklady
A to dosazením do vzorečku: počet hodin x hodinová částka = konečný náklad
V našem případě tedy počítáme: 7,5 x 300 Kč/hodina = 2.250 Kč
Kredity PPC kampaní Sklik + Google: | 5.000 Kč |
Vytvoření banneru: | 600 Kč |
Celkem: | 5.600 Kč |
Celkový přínos: | 0,4 (40% úspěšnost) x 18 (poptávek) x 3.000 (15% z 20.000 Kč) = | 21.600 Kč |
Výdaje: | 5.000 Kč + 2.250 Kč = | 7.250 Kč |
Výsledek: | + 14.350 Kč |
DŮLEŽITÉ související informace:
1) náklady na PRVNÍ poptávku / objednávku klienta jsou ty nejvyšší a maximalizace zisku bude tvořena v NÁSLEDUJÍCÍCH OBJEDNÁVKÁCH. To znamená, že i kdyby vyšel výsledek prvního měsíce 0 Kč není se čeho obávat. Ze zkušenosti víme, že 30% klientů se vrací na web napřímo. To pro Vás znamená, bez dalších nákladů. Můžete si tedy říct, budu mít v budoucnosti "zdarma" cca 10,2 objednávky s "nulovými" marketingovými náklady.
2) Vyhodnocení objednávek respektive nákladů na objednávky od jednoho klienta doporučujeme provádět v období 12 měsíců. Tímto způsobem nejlépe poznáte Vaše skutečné náklady.
3) S klientem je třeba následně komunikovat. Tedy minimálně pomocí emailu. A to alespoň 1x za 2 měsíce.
Nyní už je 100% jasné, že ROI je jedním z nejdůležitějších marketingových ukazatelů. Právě ten dokáže jasně určit obchodní efektivitu webové stránky. I přesto se velice často setkáváme s firmami, které vůec ROI neměří.
Chcete pomoci uvést tyto informace do praxe Vašeho obchodu? Neváhejte a kontaktujte nás ještě dnes!
Pobočka Liberec
Nový Web s.r.o.
U Věže 149/8
460 01 Liberec 2