Návratnost investic se označuje anglickou značkou ROI (Return Of Investments). Návratnost investic se někdy označuje jako ROI index. Právě propočítání návratnosti investic je hlavním ukazatelem celkové úspěšnosti webu. Současně Vám odhalí úspěšnost jakékoli internetové reklamní kampaně.
Jak spočítat ROI?
ROI se počítá jako čistý zisk, dělený kapitálem vynaloženým k jeho dosažení a následně násobený 100. Výsledek se udává v procentech a dá se jím vyjádřit výkonnost v podstatě jakéhokoli podnikání i úspěšnost každé Vaší investice.
Pro Vaši představu přidáváme příklad - vycházíme ze zkušeností konkrétního klienta
Klient má e-shop a dražší produkty, které připravuje pro každého zákazníka na míru.
Cíl 1: zvýšit počet objednávek produktu X ze 100 ks / měsíc na 130ks / měsíc
Produkt X stojí 1.000Kč, marže 30% … 300Kč…
Produkt X zaznamenal celkem 42 objednávek:
Úspěšnost nákupu z proklikových kampaní (PPC): | 2% |
Zbožový portál Heureka.cz: | 4% |
Zákazníci z fulltextových výsledků vyhledávání (SEO): | 4% |
Zákazníci ze sociální sítě Facebook (počítáno z celkového počtu fanoušků firemní stránky majitele e-shopu): | 1% |
Média a služby (první měsíc):
Služba | Kredit | Průměrná cena za klik | Výpočet úspěšnosti reklam | Počet kusů objednávek |
PPC kampaň Google a Sklik | 3600 Kč | 3 Kč | 1200 kliků x 0,02 (2% úspěšnost) | 24 ks |
Heureka.cz | 500 Kč | 5 Kč | 100 kliků x 0,04 | 4 ks |
Kromě těchto možností je třeba počítat i s dalšími kanály, které přivádějí uživatele na Vaše stránky:
Služba | Způsob propagace | Efekt | Počet kusů objednávek |
Odkazy | rozmístění odkazů do oborových diskusí o produktu na fóra | v 1. Měsíci 0 | 0 ks |
3x umístění výrobku na time line | 1% z 2.000 fanoušků | 2 ks | |
Bannerová kampaň | umístění banneru na hlavní stránce vlastního eshopu - z 12.000 unikátních uživatelů/měsíc ( 400/den) | 0,1 % | 12 ks |
Nyní je třeba spočítat veškeré náklady:
Vytvoření PPC kampaně: | 4 hodiny |
Vytvoření odkazů v diskuzích: | 3 hodiny |
Práce se soc. sítí Facebook: | 15 minut |
Umístění banneru: | 15 minut |
Celkem hodin: | 7 hodin 30 minut |
Nyní jsme schopni lehkým výpočtem zjistit nepřímé náklady
A to dosazením do vzorečku: počet hodin x hodinová částka = konečný náklad
V našem případě tedy počítáme: 7,5 x 300 Kč/hodina = 2.250 Kč
Kredity Sklik + Google: | 3.600 Kč |
Heureka: | 500 Kč |
Vytvoření banneru: | 600 Kč |
Celkem: | 4.700 Kč |
Celkový přínos: | 300 x 42 = 12.600 Kč |
Výdaje: | 4.700 Kč + 2.250 Kč = 6.950 Kč |
Výsledek: | + 5.650 Kč |
DŮLEŽITÉ související informace :
1) Náklady na PRVNÍ objednávku klienta jsou ty nejvyšší a maximalizace zisku bude tvořena zejména v NÁSLEDUJÍCÍCH OBJEDNÁVKÁCH. Z naší, několika leté praxe víme, že může vyjít výsledek v období prvního měsíce 0 Kč. Ovšem následně se až 30% z Vašich návštěvníků (klientů), vrátí na Váš e-shop "napřímo". To pro Vás znamená bez dalších nákladů! Tedy si můžete říct, budu mít v budoucnosti "zdarma" cca 10,2 objednávky s "nulovými" marketingovými náklady.
2) Vyhodnocení objednávek, respektive nákladů na objednávky od jednoho klienta, doporučujeme dělat v období 12 měsíců, tak poznáte skutečné náklady.
3) S klientem je třeba následně pracovat a také komunikovat – minimálně pomocí e-mailů a to alespoň 1x za 2 měsíce.
Určitě jste si všimli, že ROI je jedním z nejdůležitějších marketingových ukazatelů, který jasně stanoví obchodní efektivitu e-shopu. K našemu překvapení jsme zjistili, že podle většiny průzkumů, vůbec ROI neměří až 45 % firem.
Chcete pomoci uvést tyto informace do praxe Vašeho obchodu? Neváhejte a kontaktujte nás ještě dnes!
Pobočka Liberec
Nový Web s.r.o.
U Věže 149/8
460 01 Liberec 2