Používáte na svém webu soubory cookies? Zbystřete, od 1.10.2015 nastává změna v podmínkách použití. Evropská unie mění zákony a majitelé webových stránek se musí přizpůsobit. Nejde však o hloupý výmysl, ale o ochranu uživatelů. EU totiž neřeší všechny soubory cookie, ale pouze ty, které ukládají informace o nás nebo jsou ukládány na jiné doméně, než na které se nacházíte.
Cookie neboli sušenka
Soubory cookies jsou malé textové informace, které WWW server odešle do prohlížeče a ten si je uloží. Cookie jsou potřeba pro fungování řady služeb – například nákupní košík a často do sebe zvládají ukládat informace jako je e-mail, telefonní číslo a adresu. Využívají se k identifikaci a sledování zákazníka, aby majitel stránek mohl zanalyzovat jejich chování, najít chyby, slepá místa a ulehčit jim pohyb po webu a pomohl tak najít důležité informace.
I když se jedná o nařízení Evropské unie, do České republiky EU toto nařízení nepřinesla. U nás se o to postarala společnost Google, která všem majitelům webových stránek, kteří využívají její služby přikazuje, aby všechny uživatele svých webových stránek informovali o využívání těchto souborů a získali od nich souhlas.
Toto nařízení se netýká všech typů cookies, ale pouze dvou.
1. typ cookies jsou tzv. neanonymní a ty ukládají údaje o uživateli, pomocí kterých lze jednoduše identifikovat. Právě ukládání e-mailu, telefonních čísel, adres a dalších údajů vadí Evropské unii a proto se to rozhodla řešit.
2. typ cookies jsou soubory třetích stran (third-party cookies), které jsou přijímány z jiných domén, protože jejich obsah (například reklamy nebo obrázky) jsou na webu uloženy.
Pokud na svých webových stránkách využíváte Google Analytics a máte pouze základní nastavení, tak se Vás toto nařízení netýká. Pokud jste ale provedli úpravy a využíváte sledování událostí, sbíráte například e-maily nebo využíváte remarketing, musíte uživatele informovat.
Uživatele musíte informovat ve všech těchto případech:
Pokud se uživatel rozhodne, že nechce, abyste využívali soubory cookies, které ho budou identifikovat, tak musíte zajistit, že se tak dít nebude.
Jak uživatele informovat?
Umístěním lišty s informací na svůj web. Jak ale uživateli tuto informaci předat? Co se týče textu, záleží na tom, kterou službu a jak na svém webu využíváte. Pokud, ale chcete, aby lišta byla účinná, tak musí být stručná, má jasnou výzvu k akci, optimální šířku řádku a tlačítko, které odkazuje na další informaci, se nachází až za tlačítkem s potvrzením.
O velikosti lišty by se mohli vést diskuze. Úzká lišta, která nebude rušit uživatele, dostatečně neupoutá a vy tak nedostanete povolení tyto soubory využívat. Naopak široká lišta, která naopak upoutá a uživatel bude nucen kliknout, bude působit jako rušivý prvek, který bude otravovat a znepříjemňovat používání webu.
Problém nastává až při implementaci. Musíte se postarat, aby soubory cookies, kterých se toto nařízení týká, nebyly použity, než uživatel dá souhlas k jejich používání. Pokud tedy uživatel neklikne na potvrzení, bude vaše webové stránky využívat bez Google Analytics, reklamy a řady dalších věcí.
Pokud si nevíte rady s implementací nebo potřebujete poradit, tak se na nás nebojte obrátit.
Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.
Pobočka Liberec
Nový Web s.r.o.
U Věže 149/8
460 01 Liberec 2