Myslete na obsahovou strategii
Pokud se chystáte oslovit své potenciální zákazníky je nanejvýš důležité vědět pro koho je Váš produkt určen. Svou nabídkou nikdy neoslovíte všechny lidi a proto byste měli dobře pochopit a popsat osoby, které budou právě ,,tou" Vaší cílovou skupinou, která Váš produkt vyhledá a nakoupí. K tomu slouží takzvané persony. V praxi často obchodníci popisují své zákazníky velice stroze, jako například matky na mateřské dovolené, studenti, sportovci apod. Pokud postavíte svou marketingovou strategii na této strohé definici a pouhém subjektivním odhadu zákazníků, rozhodně nevyužijete Váš obchodní potenciál naplno.
Vy přece chcete pomocí Vašeho webu vydělávat peníze! Tak vytvořte pro své zákazníky něco navíc než jen nabídku či katalog Vašich produktů. Budujte obsah, který Vaše zákazníky zájímá. Zaměřte se na nejrůznější tipy, triky, rady, blog, soutěže, videa, apod. Ale aby tato videa a blogy nevyšla nazmar a Vy se totálně nevydali ze svých nápadů a hlavně financí, musíte si jasně určit cíl, tedy čeho a jak toho chcete dosáhnout.
Co jsou to persony?
Persony jsou imaginární profily lidí, které zastupují danou cílovou skupinu. Persona je Váš budoucí zákazník, kterého si uměle vytvoříte na papíře. Pro lepší představivost jim dáte jméno a přidělíte jim také fotografii. Popis persony je detailní, obsahuje osobní údaje, bydliště, zaměstnání, její chování, osobní motivace, speciální preference, vlastnosti, koníčky, úroveň znalostí apod.
Příklad konkrétní persony
Zde je příklad persony pro internetový obchod s kosmetikou, která obsahuje neobvyklé přísady jako je extrakt z hadího jedu apod.:
Lucie Nenechavá - 27 let
|
|
Tyto údaje by v ideálním případě měly vycházet z výzkumů a práce s daty. Nejčastějším postupem při tvorbě person je ten, kdy si sednete se všemi lidmi, kteří jakkoli komunikují se zákazníky a sestavíte s nimi hrubé nástřely těchto person. Vzniknou tak otázky, které následnými výzkumy ověříte a budete na ně chtít znát odpověď.
Proces tvorby persony obecně
Důležité je sehnat si co nejvíce dat o Vašich zákaznících. Vycházejte ze svých zkušeností a poznatků i z poznatků Vašich kolegů, kteří přicházejí se zákazníky do styku. Popište hlavně tyto oblasti:
Po získání a sepsání všech těchto dat dejte své personě podobu a jméno.
Co z toho vyplývá?
Pomocí person už nebudete tvořit marketingová sdělení pro všechny. Správně a dobře vytvořená persona pomůže určit, jak psát komunikační sdělení a kde by mohli Vaši zákazníci hledat Vaši nabídku. Samozřejmě je žádoucí si person vytvořit více, například tři až pět, ale to všechno záleží na velikosti a rozsahu Vašeho projektu.
Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.
Pobočka Liberec
Nový Web s.r.o.
U Věže 149/8
460 01 Liberec 2