Změny pravidel kolem cookies byly v posledních měsících v onlinu snad nejprobíranějším tématem. A není divu, protože jsou to změny dost zásadní.
Co je od 1. ledna jinak a jak se to projeví na webech/e-shopech?
S novým rokem vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích. Protože čím dál víc oblastí našeho života řešíme aspoň částečně online, a je potřeba tomu přizpůsobit i právní rámec. Jednotlivá opatření v rámci této novely se snaží hlavně zlepšit pozici spotřebitele – z pohledu práva je zákazník ten, kdo „tahá za kratší konec“ a je potřeba ho chránit.
Mimo jiné i před nedobrovolným sběrem dat o jeho chování na webu. A tady vstupuje do hry právě cookie lišta.
Soubory cookies zajišťují řadu věcí. Aby vám správně fungoval samotný web, abyste měli relevantní data pro analytiku, abyste mohli zákazníkům nabízet vhodné produkty přes další kanály (remarketing)…
Pomocí cookie lišty uživatele informujete o tom, které cookies při jeho návštěvě používáte, k čemu vám jsou a dáváte mu možnost s tím souhlasit, nebo svoji volbu upravit.
Lištou a správným nastavením souhlasu to ale nekončí. Kromě toho byste na svém webu měli mít k dispozici dokument s podrobnějšími informacemi o cookies a jak je zpracováváte (často ho najdete jako Zásady zpracování cookies nebo Zásady cookies). Co by v něm nemělo chybět?
A teď ta zásadní otázka…
Aspoň nějaké zkreslení se nevyhne žádnému webu. Je jasné, že když je k měření potřeba aktivní souhlas uživatele, taková data jako do konce roku 2021 už v Analytics neuvidíme.
Dosavadní zkušenosti mluví o propadu měřených návštěv o zhruba 20-30 % - pokud vám většina uživatelů souhlas s měřením dá.
Pokud ne, není problém propad měření klidně o 70 % nebo víc.
A není to jen měření, které může dostat zásah. To vám ostatně potvrdí každý PPC specialista. Co se stane s PNO ve chvíli, kdy vám najednou chybí 30 % měřených konverzí? Správně, zvedne se. A jak poznáte, kdy je to důsledek nové cookie lišty a kdy už do toho vstupuje chyba v samotné kampani? Špatně. A ještě o něco veselejší je to u automatizovaných kampaní.
Remarketingové seznamy? Připravte se na jejich prořídnutí. Kdo neodklikne souhlas s marketingovými cookies, nebude započítán do žádného remarketingového publika. Ale zase vás uklidíme, nemusí to být takový problém, jak to vypadá. Menší publikum neznamená nutně nižší konverze a vypadnou z něj nejspíš hlavně ti nejméně relevantní.
Samozřejmě existují možnosti, jak si chybějící data více či méně přesně dopočítat. Úplně na holičkách tak nezůstaneme. I tak je ale potřeba od ledna koukat na analytiku trochu jinak, než jsme byli zvyklí a při práci s jednotlivými marketingovými kanály na novou cookie lištu myslet.
* pokud nepoužíváte některou ze služeb, která vám aktuální seznam cookies někam na web generuje automaticky, je potřeba ho čas od času zkontrolovat a případně doplnit.
Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.
Pobočka Liberec
Nový Web s.r.o.
U Věže 149/8
460 01 Liberec 2