Reklamní kampaň čtyřikrát jinak

Blog | Autor: |

 

Meeting, briefing, brainstorming

Nedávno jsem absolvovala dvoudenní školení týkající se vytváření marketingové strategie. Prostředí krásné (výlet do velkoměsta), lektor mladý, krásný, sympatický a z ostatních účastníků se vyklubali fajn parťáci jak pro společný brainstorming, tak pro ,,mimoškolní“ aktivity.

Hned na úvodu školení jsme se dozvěděli, že notebooky, které byly předem avizovány jako potřebné, nebudou za celé dva dny potřeba vůbec. Všichni jsme kupodivu s potěšením zaklapli své laptopy a na prázdná místa po noteboocích přistály ,,á-trojkové“ templaty určené k vyplnění. Za celé dva dny jsme tedy potřebovali jen papír, hlavu a tužku.

Následovala představení účastníků, jejich firem a produktů se kterými dotyční potřebovali ,,marketingově pošťouchnout“. A začalo se. Naše produkty se začali šroubovat do templatů tvořených dle Frameworku Avinashe Kaushika ,,See-Think-Do-Coddle“.

 

Prodávat, prodávat, prodávat,..

Byl nám připomenut tradiční model marketingu, který je možné popsat ve třech slovech: přivést – zaujmout – konvertovat. V překladu tedy přivést své potenciální zákazníky do obchodu, tam je zaujmout cenou, vzhledem, apod. a přesvědčit k nákupu. Tento model je zcela logický a většina prodejců, podnikatelů, obchodníků ho využívá.

 

Strategie a framework amerického markeťáckého gurua A.K.

Avinash Kaushik poukázal na to, že se nelze jen zaměřit na prodej produktu nebo služby. Říká totiž a to naprosto správně, že je třeba se o potenciální zákazníky starat. Starat ve smyslu pobavit, poradit, pomoci, navést, aniž byste za to inkasovali peníze. Jeho vlastními slovy:

 

,,Make money after you make them happy“. (Vydělějte až poté, co je uděláte šťastné)

 

,,SEE-THINK-DO“

Zmínila jsem tedy tradiční pohled a přichází čas na pohled jiný (kaushikův), opět ve třech slovech: povědomí (see) – vyhodnocení (think) – nákup (do).

 

Zjednodušeně:

 

SEE – všichni ti, kteří se po internetu jen rozhlíží, okounějí.

THINK – ti, které napadlo si něco koupit. Přemýšlejí a zvažují kde a jak nakoupit.

DO – ti, kteří chtějí nakoupit.

 

Nejčastější chybou je, že většina prodejců, podnikatelů,.. své budoucí zákazníky z fáze SEE a THINK přehlíží a nevěnuje jim ani kousek pozornosti (peněz).

 

Příkladem by mohlo být budování dětského snu.

 

Když je na autosalonu umožněno malému dítěti nasednout do luxusního auta za volant a nechat ho tam jen posedět a osahat vybavení, na rozloučenou darovat dárkový předmět v podobě modelu autíčka ve kterém seděl, je velice pravděpodobné, že si začne budovat náklonnost k této značce a v dospělosti si toto auto spíše pořídí, než kdyby tenkrát na autosalonu tu možnost posedět si v drahém autě neměl. (Samozřejmě neberu v úvahu teorie, co když chlapeček v dospělosti nezačne podnikat nebo nevystuduje prestižní školu a neuplatní se v dobře placeném oboru. Zkrátka nebude mít na auto peníze).

 

Teorie se dá parafrázovat na spoustu jiných (levnějších) produktů. Napadl mě teď jen tento ,,drahý“ příklad s luxusním autem. Smyslem však je, že úplně stejně je možné se chovat i na internetu – starat se, pomáhat, potěšit.

 

Co je na Avinashově frameworku tak cenné, to je rozbití klasické představy zákazníka. Zákazník není jen ten, kdo nakupuje. Jsou to VŠICHNI. Někteří z nich jen holt nakoupí později. Někteří z nich o hodně později. Další vás zase někomu doporučí. Atd.

 

Fáze CODDLE

No a konečně se dostáváme ještě k poslednímu bodu frameworku a tedy CODDLE nebo také CARE.

 

Zjednodušeně:

 

CODDLE– vaši věrní zákazníci. Nakoupili u vás už 2x či vícekrát.

 

Z toho vyplývá, že je tedy nutné se o své stávající zákazníky starat, hýčkat si je, aby vám byli věrní a nakupovali u vás i nadále.

 

Co s tím?

Není tedy trochu neuvážené tvořit obsah a kampaně jen pro „Do“ a „Care“? Odpověď už znáte sami – Ano je! Zkuste svou marketingovou strategii tvořit promyšleněji a lépe. Tvořte obsah a kampaně pro všechny 4 skupiny z frameworku „See-Think-Do-Care“.

 

Pro příklad uváděl Kaushik na přednášce na Marketing festivalu 2014 web Škody Auto:

 

Kdo chce jen brouzdat a prohlížet, má k tomu mnoho příležitostí. (SEE)

Kdo hledá, ale nemá tušení co konkrétně, má také spoustu příležitostí. (THINK)

Kdo chce koupit auto, toho navedou na konfigurátor. (DO)

Kdo je zákazníkem, ten jde do sekce „Mám vůz ŠKODA“. (CARE, CODDLE)

 

Konkrétněji?!

Už máte vytvořený obsah pro všechny čtyři fáze? Kdy použít jaký marketingový nástroj?

Například PPC inzeráty jsou vhodnější pro fáze THINK a DO, protože za pomoci PPC kampaní lidé získají lidé získají povědomí o Vašem produktu nebo firmě. A co třeba Facebook? Rozhodně ho nepoužijeme ve fázi DO, naopak nejvíc využijeme sociální sítě ve fázi SEE a THINK, kde můžeme lidem poradit, pobavit, pomoci. Stejně tak kanál Youtube, který využijeme jak ve fázi SEE a THINK, tak i CODDLE.

 

Konkrétně pro sociální média uvedl Kaushik tři hlavní pravidla:

 

1. Bav mě!

2. Pouč mě!

3. Ať je z toho užitek.

 

Kaushik říká, že pokud se váš produkt (byznys) s těmito pravidly nesetkává, nepotřebujete být na Facebooku.

 

A moudro nakonec

Vše je nutné MĚŘIT a kampaně po vyhodnocení upravovat!

 

 

Reklamní kampaň čtyřikrát jinak

Vložit příspěvek

Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.

Vložit nový příspěvek
(Váš email nebude nikde zveřejněn)

Naše služby

Zobrazit vše

Nový Web s.r.o.

Vršovická 416/9

101 00 Praha 10

 

Facebook Nový Web s.r.o.Google plusTwitter

Infolinka

485 146 187

info@novy-web.cz  

Zákaznická podpora

485 146 747, 773 578 953

podpora@novy-web.cz

Pobočka Liberec

Nový Web s.r.o.

Hodkovická 109

460 06 Liberec 6

Souhlasím

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací