Persony pro lepší zacílení vaší nabídky

Internetový marketing | Autor: |

Myslete na obsahovou strategii

Pokud se chystáte oslovit své potenciální zákazníky je nanejvýš důležité vědět pro koho je Váš produkt určen. Svou nabídkou nikdy neoslovíte všechny lidi a proto byste měli dobře pochopit a popsat osoby, které budou právě ,,tou" Vaší cílovou skupinou, která Váš produkt vyhledá a nakoupí. K tomu slouží takzvané persony. V praxi často obchodníci popisují své zákazníky velice stroze, jako například matky na mateřské dovolené, studenti, sportovci apod. Pokud postavíte svou marketingovou strategii na této strohé definici a pouhém subjektivním odhadu zákazníků, rozhodně nevyužijete Váš obchodní potenciál naplno.

Vy přece chcete pomocí Vašeho webu vydělávat peníze! Tak vytvořte pro své zákazníky něco navíc než jen nabídku či katalog Vašich produktů. Budujte obsah, který Vaše zákazníky zájímá. Zaměřte se na nejrůznější tipy, triky, rady, blog, soutěže, videa, apod. Ale aby tato videa a blogy nevyšla nazmar a Vy se totálně nevydali ze svých nápadů a hlavně financí, musíte si jasně určit cíl, tedy čeho a jak toho chcete dosáhnout.

 

Co jsou to persony?

Persony jsou imaginární profily lidí, které zastupují danou cílovou skupinu. Persona je Váš budoucí zákazník, kterého si uměle vytvoříte na papíře. Pro lepší představivost jim dáte jméno a přidělíte jim také fotografii. Popis persony je detailní, obsahuje osobní údaje, bydliště, zaměstnání, její chování, osobní motivace, speciální preference, vlastnosti, koníčky, úroveň znalostí apod.

 

Příklad konkrétní persony

Zde je příklad persony pro internetový obchod s kosmetikou, která obsahuje neobvyklé přísady jako je extrakt z hadího jedu apod.:

 

Lucie Nenechavá - 27 let

  • nar. v Liberci, pracuje v Praze v nadnárodní společnosti - personalistka.
  • Vystudovala bakalářské studium na VŠ v Praze.
  • Svobodná, bydlí s přítelem v blízkosti centra města.
  • Dvakrát za měsíc jezdí na víkend domů.
  • Do práce jezdí autobusem hodinu denně - celkem.
  • V práci je stále mezi lidmi, mnoho schůzek a pohovorů.
  • Ke své práci využívá notebook.
  • Ráda se líbí a v rámci jejího povolání je žádoucí aby vypadala dobře.
  • Čistý příjem má 24 000 korun měsíčně.
  • Po práci chodí jednou až dvakrát týdně na jógu a pilates.
  • Ráda zkouší nové věci.
  • Často výhodně nakupuje na internetu.
  • Dá na doporučení na blogu nebo na portálech o kráse a zdraví.
  • Má specifické problémy s pletí, jako jsou jizvičky a pigmentové skvrny a stále hledá vhodný přípravek, který by ji těchto problémů zbavil.
  • Jednou za dva měsíce chodí ke kadeřnici a na kosmetiku.
  • O svou pleť se stará pravidelně ráno a večer – čistí pleťovou vodou a mlékem a používá jeden krém na noc i na den.
  • Vlastní chytrý telefon a ve volných chvílích v něm brouzdá na internetu, facebooku – když čeká na bus nebo v busu.
  • Večer se nají, umyje se, pustí si svůj oblíbený seriál na tabletu a jde spát.
 
     
  Profilové foto persony  
     

 

Tyto údaje by v ideálním případě měly vycházet z výzkumů a práce s daty. Nejčastějším postupem při tvorbě person je ten, kdy si sednete se všemi lidmi, kteří jakkoli komunikují se zákazníky a sestavíte s nimi hrubé nástřely těchto person. Vzniknou tak otázky, které následnými výzkumy ověříte a budete na ně chtít znát odpověď.

 

Proces tvorby persony obecně

Důležité je sehnat si co nejvíce dat o Vašich zákaznících. Vycházejte ze svých zkušeností a poznatků i z poznatků Vašich kolegů, kteří přicházejí se zákazníky do styku. Popište hlavně tyto oblasti:

  • Osobní údaje – věk, pohlaví, bydliště, vzdělání, finanční situace, koníčky, aktivity ve volném čase, ...
  • Získání informací – kde získává zákazník informace a jak je sdílí, co čte, kde brouzdá, je na Facebooku?
  • Jaké používá technologie – jaká využívá zařízení, kde je využívá. Využívá nějaké aplikace? Vlastní chytrý telefon, tablet, notebook?
  • Motivace, proces a cíle nákupu – co žene danou osobu k tomu aby nakupila, jaké má důvody k nákupu, jak postupuje při nákupu. Vše je důležité dát do souvislostí.
  • Rozhodovací proces – ovlivňuje rozhodnutí k nákupu cena, doba dodání, způsob dodání,...?
  • Co jim vadí – nezapomeňte myslet sepsat to , co daným osobám vadí a co nemají rádi, za jakých okolností by u vás nenakoupily.
  • Slovní výrazy, které potenciální zákazníci používají, když mluví o produktech a službách ve vašem oboru.

Po získání a sepsání všech těchto dat dejte své personě podobu a jméno.

 

Co z toho vyplývá?

Pomocí person už nebudete tvořit marketingová sdělení pro všechny. Správně a dobře vytvořená persona pomůže určit, jak psát komunikační sdělení a kde by mohli Vaši zákazníci hledat Vaši nabídku. Samozřejmě je žádoucí si person vytvořit více, například tři až pět, ale to všechno záleží na velikosti a rozsahu Vašeho projektu.

 

Persony pro lepší zacílení vaší nabídky

Vložit příspěvek

Těšíme se na Vaše příspěvky, dotazy a připomínky k tomuto článku. Neváhejte a vložte svůj komentář i Vy. Nový Web nenese žádnou zodpovědnost za obsah příspěvků v diskuzi a vyhrazuje si právo nevhodné příspěvky odstranit.

Vložit nový příspěvek
(Váš email nebude nikde zveřejněn)

Naše služby

Zobrazit vše

Nový Web s.r.o.

Vršovická 416/9

101 00 Praha 10

 

Facebook Nový Web s.r.o.Google plusTwitter

Infolinka

485 146 187

info@novy-web.cz  

Zákaznická podpora

485 146 747, 773 578 953

podpora@novy-web.cz

Pobočka Liberec

Nový Web s.r.o.

Hodkovická 109

460 06 Liberec 6

Souhlasím

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací